Project Spel voor Doofblinden Werkvoorbereiding / Werkkeuze / Productie test

Beste lezer,

In deze post deel ik met jullie verschillende dingen over het project.


Op te leveren:
8 keer pion met puntjes (+ 1 reserve)
2 keer toren met puntjes
2 keer loper met puntjes
2 keer paard met puntjes
1 keer koning met puntjes
1 keer koningin met puntjes

8 keer pion zonder puntjes (+ 1 reserve)
2 keer toren zonder puntjes
2 keer loper zonder puntjes
2 keer paard zonder puntjes
1 keer koning zonder puntjes
1 keer koningin zonder puntjes

Schaakbord:
8 x 8 vakjes
Coördinaten
Symbool uitleg beide kanten

Doos/bakjes


Opties productie
Productie schaakstenen
Optie 1
Bovenkant van de schaakstenen printen
Onderkant frezen uit hout
Optie 2
Bovenkant en onderkant in 1 keer printen
Optie 3
Gieten van de schaakstenen.
Eerst een mal frezen en daarna gieten met ....


Productie bord
Optie 1
Bord in verschillende stukken printen en later aan elkaar bevestigen
Optie 2
Bord in verschillende stukken frezen en later aan elkaar bevestigen.
Optie 3
Bord in verschillende stukken frezen en later aan elkaar bevestigen.
Plekjes uitsparen voor de symbool aanduiding en coördinaten die later geprint worden en erop geplakt worden

Doos/ Bakjes
Bakje word voor de schaakstenen gemaakt en uitgelazerd in mdf.

Werkvoorbereiding en Productie
De schaakstenen kies ik gieten omdat je dan een steen krijgt uit 1 geheel.
Het bord word in 4 stekken gefreesd een daarna aan elkaar gelijmd.
Het bakje word gelazerd en daarna in elkaar geschoven en gelijmd.

Productie
Productie schaakstenen
De keuzen is gevallen om de schaakstenen te gaan gieten. Als eerst heb ik een test mal gemaakt om te kijken of gieten uberhaut een optie was. De uitslag was positief ik moest nog een paar aanpassingen doen maar het geheel was goed gelukt. 
De tweede mal heb ik gemaakt zodat ik zes stenen in een keer kan gieten. 


 
Productie schaakbord

Bij de productie van de schaakstenen heb ik gekozen om het bord te gaan frezen. Als eerst heb ik  natuurlijk de bestanden gemaakt en ben daarna gaan frezen.
Omdat mijn schaakbord te groot is om in 1 keer te frezen heb ik mijn bord in 4 stukken verdeeld en die los gefreesd zodat ik die later aan elkaar kan bevestigen.


 
Productie bakje
Bij de opdracht van dit project was ook een onderdeel om de verpakking te maken.
Mijn originele idee was om een kartonnen doos te maken.
Ik heb dat uiteindelijk niet gedaan omdat ik het niet mooi en duurzaam vind.
Ik heb heel veel tijd in mijn spel en bord gestopt dus ik vond ook wel dat de doos ook van goede kwaliteit moest zijn.
Het bakje heb ik gemaakt uit 4 mm dik mdf platen.