Project Spel voor Doofblinden voorbereiding test dag/ testdag

Beste lezer,


In deze post deel ik met jullie weer een deel van mijn project.
Zoals eerder besproken in een eerder blog update wat ik wou gaan doen voor de testdag ga ik daar op verder en vertel ik de uitslag van de testdag.

Voorbereiding voor de testdag
De kritiek die ik had gekregen voor wat ik wou testen heb ik aangepast in Cad daarna ben ik het gaan 3D en frezen.

De bovenkantjes heb ik zo gemaakt dat je de stenen in twee teams kon opdelen. 
In het onderzoek had ik om de speler te herkennen twee aspecten verwerkt
- bij team zwart zaten er bolletjes op de stenen
- bij het volgende team zat er een structuur aan de zijkant

Om de soorten stenen te herkennen heb ik ook twee aspecten verwerkt.
- de spelers konden kiezen uit wikundigesymbolen 
- de spelers konden kiezen uit schaaksymbolen

De onderkantjes en bodem
Nog een ander aspect van het spel dat ik wou testen is de onderkant van de steen.
Ik heb 5 verschillende onder kantjes gemaakt zodat we bij het testen kunnen zien welke onderkantjes de voorkeur hebben.


De testdag
Op de testdag heb ik met verschillende doofblinden mensen overlegt/ getest wat hun voorkeur was tussen de speler herkenning, soort herkenning en voetjes/ bodempjes.

Keuze steen herkenning
De keuze voor de steen herkenning was vrij duidelijk. De meest kandidaten hebben hun voorkeur op de wiskundig vormen omdat die makkelijker te herkennen zijn voor hun. Sommige schaaksymbolen leken heel erg op elkaar.

Keuze speler herkenning 
Ook de keuze voor de speler herkenning was duidelijk. Iedereen had de voorkeur aan de bolletjes aan de bovenkant omdat het snel te herkennen was. De structuur aan de zijkant viel af omdat als je over de stenen heel voel met je handen om te kijken waar iedereen staat, je niet aan de zijkant van de stenen komt en daardoor niet weet welke kleur de steen heeft.

Keuze onderkantjes
De keuze van de onderkantjes is een mix geworden. Iedereen vond een schuine afronden fijn maar er waren voorkeuren voor de grootje afronding (hoek van 45 graden) en een kleinen afronden. Ik heb dus de keuze gemaakt om de afronding 37 graden te doen, Dat komt ook voordelig uit met het frezen van de stenen omdat er anders een kleinere frees gebruikt moest worden.