Project Muizenval Plan van Aanpak

Beste lezer,

In deze post laat ik jullie mijn Plan van Aanpak(PvA) zien.



Achtergrond

De opdracht gever heeft mij als opdracht gegeven om een muizenval te gaan ontwerpen. De muizenval moet wel aan een paar eisen voldoen. Met de muizenval moet je een levende muis kunnen vangen en de muis moet je later ergens anders los kunnen laten.
Ik ga een muizenval ontwikkeling voor de situatie als bij ons thuis. De situatie is als volgt:
Ik woon in de buitenrand van Eindhoven, dus eigenlijk zeer afgelegen. We hebben op de zolder soms last van muizen. Het is daar zeer beschut voor de muizen ze kunnen zich overal verstoppen en nestjes maken. In de tuin bij ons achter hebben wij ook een atelier staan dat is ook een ideale plek voor muizen. Het bied bescherming tegen de weersomstandigheden. In onze tuin lopen wel nog 3 katten rond. Dan hebben wij de garage: de super ideale plek voor muizen. Omdat mijn broer doet karpervissen ligt er overal in de garage visvoer, bollies en pallets. Ook al zit al dat voer in emmers als die emmers opengemaakt worden trekt dat muizen en ander ongedierte aan. Ook ligt er veel zooi in de garage waar de muizen makkelijk kunnen schuilen/ een nestje maken.
Gezien onze liggen en de ervaring van onze katten, hebben wij last van spitsmuizen.
Spitsmuizen leven in een groene omgeving. Als het buiten kouder word, verhuizen ze naar binnen omdat ze daar nestjes kunnen maken en voedsel kunnen verkrijgen. De spitsmuis is een insecteneter. Er moeten dus wel genoeg insecten in de omgeving aanwezig zijn, bij ons is dat dus het geval. De spitsmuis is een snelle en beweeglijke muis ook is het een nachtdier.  Als de spitsmuis binnen zijn netjes bouwt den doet hij dat op beschutten plaatsen, soms ook in isolatie materiaal. Als  de spitsmuis buiten zijn nestje maakt doet hij dat bij beplantingen ook graaft hij zich soms in. De spitsmuis maak in piepend/fluitend of en tijlpend geluid.
-          Een volgwassen spitsmuis is tussen de 6 a 9 cm lang ook heeft hij een smalle schedel
-          De spitsmuis heeft een glanzende vacht
-          De spitsmuis heeft een bruine of grijsbruine kleur. Op zijn buik heeft hij een lichtere kleur.
-          De staart vom 2/3de van de lichaamslengte

Probleemstelling

Probleemstelling:
Hoe kan ik muizenval ontwerpen die een muis kan vangen zonder permanente schade toe te brengen en de muis later weer los te laten.

Deelproblemen:
-          Wat voor eisen worden er aan een muizenval gesteld

Randvoorwaarden

-          Tijd
-          Ruimte
-          Software Word
-          Software SOLLIDWORKS
-          Gereedschap: Scharen tangen
-          Materiaal
-          Apparatuur 3D printer
-          Apparatuur lasersnijder
-          Budget max. €10

Op te leveren producten

-          Plan van aanpak
-          Minimaal 50 schetsen van uiteenlopende ideeën
-          CAD model van de muizenvallen
-          3 Concepten van muizenvallen
-          Conceptkeuze / presentatie
-          Verslag van het project
-          Modelletjes/spuugmodelletjes van een muizenval
-          Werktekening
-          Proof of concept/ prototype
-          Presentatie over het project

Afbakening & risico’s

Afbakening
-          Ik focus mij op muizenvallen die de muis niet dode.

Risico’s
Een risico bij mij is de planning. Ik weet van me zelf dat ik altijd al moeite heb gehad met de planningen, om ze te maken maar ook om me er aan te houden.  
Een ander risico van mij is verslagen en verhalen uitwerken. Ik vind het heel erg moeilijk om nu uit een tekst de belangrijke en nuttige informatie te halen.
Nog een ander risico is de presentatie houden. Ik ben geen groepsspreker. Ik vind het lastig om mijn product goed te presenteren. 



Kwaliteit

-          Schetsen=> de kwaliteit van mijn schetsen ligt op het volgende niveau: ik kan rechte lijnen tekenen ook kan ik goede constructie lijnen tekenen de verhoudingen kloppen ook.
-          CAD model=> de kwaliteit van het CAD model ligt op het volgende niveau: ik kan parts tekenen ook van ik goed omgaan met een aantal features zoals Extrude Boss/Base, Revolved Boss/Base, Swept Boss/Base, Lofted Boss/Base. Zo zijn er een aantal waar ik goed mee om kan gaan. Ik kan alle sketches ‘’Fully Defined’’ maken.
-          3 Concepten=> de kwaliteit van de 3 concepten ligt op het volgende niveau: ik kan schetsen maken met rechte lijnen en dunnen constructie lijnen. Ook kloppen de verhoudingen
-          Verslag=> de kwaliteit van mijn verslag ligt op het volgende niveau: ik kan teksten schrijven maar die zullen niet geheel foutloos zijn op taal gebied. Ik kan matig een goed lopende tekst schrijven.
-          Modelletjes/spuugmodelletjes=> de kwaliteit van mijn modelletjes/spuugmodelletjes ligt op het volgende niveau: de maten(en schaalverdeling) van mijn modelletjes zijn zeer secuur. De kwaliteit is niet op een super niveau omdat het model mooi moet blijven voor de foto. Ik kan snel een spuugmodelletje maken.
-          Prototype=> de kwaliteit van mijn prototype ligt op het volgende niveau: Ik kan netjes werken. De schaalverdeling klopt. Het prototype werkt naar toe behoren van het PvE
-          Verslag=> de kwaliteit van mijn verslag ligt op het volgende niveau: ik kan teksten schrijven maar die zullen niet geheel foutloos zijn op taal gebied. Ik kan matig een goedlopende tekst schrijven.