Portfolio Modelbouw


Beste lezer,

In deze post laat ik de tekst van mijn portfolio zien van mijn 2e periode van het eerste jaar IPO.
De plaatjes staan in een andere post omdat ander dit bericht te groot werd.



Project Computermuis
De opdracht was dat wij een telefoon op schaal moesten maken maar ik vond dat niet zo’n leuk idee dus ik had overlegt met Otto en ik mocht een computermuis gaan maken

Het proces
Als eerst ging ik het grondoppervalk uitsnijden van piepschuim ik liet boven veel ruimte over zodat ik de rest van de vorm grof kon uitsnijden. Daarna heb de vorm van de muis erin geschuurd. Als laatst heb ik de muis geverfd om hem een beetje te versieren

Evaluatie
Ik vond het zeer goed gaan ook vond ik het heel erg leuk. Ten eerste omdat ik niet een saaie telefoon moest maken maar ook omdat je er je eigen stijl aan kon geven. Het was wel lastig om de mooie ronde voor van een computermuis te maken. Ook was het scrollwieltje een hele uitdagen maar ik vind dat ik er toch nog best goed van af ben gekomen.
  

Project De bowlingkegel
De opdracht was om een skelet voor een bowlingkegel te maken van karton. Die moest je daarna ook gaan vullen met piepschuim zodat je de vorm goed kon zien

Het proces
Als eerst ging ik de vormen uit tekenen op papier daarna ging ik het uitknippen en zetten ik het skelet in elkaar. Daarna ging ik het skelet vullen met piepschuim. Ik had hier oude rest stukjes voor gebruikt op dat moment leek mij dat wel Als eerst ging ik de vormen uit tekenen op papier daarna ging ik het uitknippen en zetten ik het skelet in elkaar. Daarna ging ik het skelet vullen met piepschuim. Ik had hier oude rest stukjes voor gebruikt op dat moment leek mij dat wel een goed idee. Daarna heb ik de rest stukjes weg gesneden en ben ik begonnen met schuren.

Evaluatie
Ik vond die een van de minder leuke projecten. Omdat het niet zo heel erg soepel liep. Ook was net niet zo’n slim idee om oude rest stukjes te gebruiken om de kegel op te vullen. Hierdoor kreeg ik niet zo’n mooi eindresultaat. Toch uiteindelijk was ik niet ontevreden over het eindresultaat.


Project De stoel
De opdracht was om een stoel na te maken van een uitslag die je had gekregen. Wij moesten de stoel op 150% maken. Je moest zelf het buizenframe en het zitvlak maken

Het proces
Als eerst had ik de twee staal/ijzer draadjes aan elkaar getapet zodat ik precies de zelfde buigingen aan beide kanten zo krijgen. Na dat ik de  staal/ijzer draadjes aan elkaar heb gemaakt was ik de uitslag gaan printen op 150% zodat ik de maken gelijk over kon nemen. Daarna was ik gaan buigen. Na het buigen ben ik opzoek gegaan naar een materiaal voor de zitting ik vond een heel erg dun laagje hout ergens in een kast. Die had ik op maat gesneden met een stanleymes een daarna op het frame geplakt met het de hete lijm.

Evaluatie
Ik vond dit project zeer goed gaan ik ben ook echt heel erg tevreden met het eindresultaat. Het idee om de staal/ijzer draadjes aan elkaar te tapen had heel erg goed uitgepakt want ik had de twee buizen precies het zelfde. De houten zitting vond ik wel mooi maar blijkbaar had de zitting iets verder omhoog moeten doorlopen.


Project De verbrandingsmotor
De opdracht was om een verbrandingsmotor te maken 2d die kon bewegen

Het proces
Dit project was opgesplitst in 2 weken.

De eerste versie
Als eerst had ik een animatie op YouTube gekeken hoe nu eigenlijk een verbrandingsmotor werkt daarna was ik het uitgaan tekenen op een a4 vel. Toen was ik maar gewoon begonnen. Ik was wel teken een paar problemen aangelopen bijvoorbeeld hoe zorg ik dat de verbrandingsmotor überhaupt kan bewegen. Ik kan niet echt goed die proces omschrijven omdat ik eigenlijk zonder plan ben begonnen.

De tweede versie
De tweede versie was ik wel begonnen met een soort van idee wat ik ging doen maar ook met een doel: ik wil de kleppen ook kunnen laten bewegen. Dus ik was weer aan de slag gegaan al snel had ik het zelfde principe als ik de week ervoor had gemaakt maar de kleppen werkte niet ik was rond gaan kijken en we hadden bij ons in het groepje overlegt hoe kan je dit nou aanpakken. Uiteindelijk waren we er een soort van uitgekomen. Ik had de kleppen aan de praat gekregen als zag het er zeer lelijk en niet afgewerkt uit. De kleppen werkte.

Evaluatie
Die project was niet echt soepel verlopen ik was alle bij de weken niet met een goed doordacht plan begonnen maar ik had de tweede week wel de kleppen aan de praat gekregen, maar de eerste week zag de motor er nog redelijk uit de tweede week leek het nergens op. Over de eindresultaten ben ik ook niet echt tevreden
Foto links: Eerste versie(voorkant)
Foto rechts: Eerste versie(achterkant)

Foto: Tweede versie

Project De lampen
Dit project is ook verdeeld over twee weken. Je werkt in groepjes van twee. De eerste week ga je zelf een ontwerp met een uitslag maken van een lamp waar een ledje inpast die ook nog brand. De tweede week ga je de lamp van je groepsgenoot na maken.

Het proces (Tekenen)
Als eerst was ik een beetje gaan brainstormen wat ik precies wou maken. Ik kwam tot de conclusie dat ik een lamp met een vrij ‘’simpele’’ uitslag wilden maken. Ik was begonnen aan de tekening met het zij aanzicht daarna heb ik een uitslag gemaakt, en uiteindelijk heb ik nog een laatste tekening gemaakt met alle info in de tekening waar alles moet komen, waar de overlappingen zitten enz.

Het proces (Bouwen)
De week daarna moest ik de lamp van Mark Peeters gaan bouwen. Hij had een zeer goed uitslag gemaakt. Ik kon het gelijk overnemen het had zelf rekening gehouden met de dikte van het karton hoe dat de vouwrandje zou gaan beïnvloeden. Ik was redelijk snel klaar daarna had ik het ledje gemonteerd en heb ik sommige vlakken rood geschilderd om het lampje een ander ‘’look’’ te geven.

Evaluatie
Ik vond dit een zeer leuke opdracht. Vooral omdat je ook ‘’samen’’ moest werken. Het tekenen ging ook vrij goed. Ik wist al vrij vroeg wat ik precies wilden gaan tekenen. Naar mijn idee was de uitslag ook vrij netjes getekend. Het bouwen was ook echt leuk vooral omdat je niet je eigen werk moest maken maar die van een ander. Ook vond ik dat het ook wel soepel verliep.
Linker foto: Mijn ontwerp en uitgevoerd door Mark P.
Rechter foto: Ontwerp van Mark P. uitgevoerd door Davy