Project Spel voor Doofblinden Verloop & Evaluatie van de productie

Beste lezer,

In deze post ga ik met jullie mijn verloop van het project bespreken, en een evaluatie van de productie houden.

Verloop van het project
De eerste fase van het project verliep heel soepel, het maken van de planning, PvA, PvE en de functieboom. 
Normaal gesproken moeten we dan gaan schetsen, ik heb dat deze periode eigenlijk een beetje overgeslagen. Ik ben gelijk eigenlijk aan het morfologisch overzicht gaan werken, en dingen bedenken die ik wou gaan testen. Ik wou me goed voorbereiden op de testdag.
Ook zou de testdag eigenlijk mijn Kesselring methode zijn, omdat ik onderzoek ga doen en ik hun feedback in mijn keuzes ga gebruiken. 
De feedback was heel erg handig, ik had de mensen verschillende keuzes voorgelegd over de symbolen structuren speler herkenning en de onderkantjes.
Ik heb aan de hand van hun feedback mij keuzes gemaakt. 
Na de testdag wist al wat aan welke puntje mijn ontwerpen moeste voldoen maar ik wist nog niet hoe ik ze ging produceren.
Na overleg met Jan-Willem kwamen we op het idee om een testje te maken om de stenen te gaan gieten.
Toen liepen we wel tegen het probleem aan als we alle stenen wilden gaan gieten moesten er ook 12 verschillende mallen gemaakt worden(6 verschillende per team). 
Ik had daarvoor een oplossing bedacht alle mallen zouden het zelfde zijn maar in de mal werden verschillende plaatjes gelegd zodat er verschillende soorten stenen zouden ontstaan. 
Nadat ik de mal had getekend en gefreesd gingen we gieten.
Het gieten was vrij goed gelukt, maar het idee van de plaatjes in de mal werkte totaal niet.
We besloten om toch alles te gaan gieten maar dan alle mallen het zelfde te maken en de gaten handmatig in de helft van alle malletjes te boren en daarna de symbolen te lazeren en later op de stenen te plakken.

Het gieten verliep goed, het was wel een heel erg tijdrovend proces, omdat je eerste een cad tekening moet maken daarna de mal frezen en tot slot 6 keer moet gieten en uitharden (en dat als alles goed gaat).
Omdat het zo'n tijdrovend proces is heb ik regelmatig in de ochtend voor de school begon gegoten en aan het eind van de dag nog een keer.
Toen moest het bord nog maakt worden mij keuze was gevallen op het frezen. 
Omdat het bord zo groot is moest het in 4 delen gefreesd worden. 
Toen ik wou gaan frezen ben ik tegen en grote fout aangelopen. 
Ik had niet goed gepland en overlegd of de frees vrij zou zijn. 
Daarom kon ik 3 dagen niet frezen.
De rest van de week verliep ook niet meer soepel. 
Het eerste frees werkstuk mislukte omdat de motor vast liep, de tweede ging wel goed.
De volgende dag ging ik verder met frezen, maar ook op die dag was er 1 los geschoten en bij de ander was er bij het voorfrezen iets niet goed verlopen.
Op maandag ben ik verder gegaan met het laatste stuk te frezen, die wel gelukkig in 1 keer is gelukt.

In de tussentijd dat ik aan het frezen ben geweest heb ik mijn bakje voor de schaakstenen gemaakt. 
Dat is allemaal vlot verlopen totdat ik heb ging spuiten. 
De verf was gaan druppelen en ik was er gewoon niet tevreden over dus ik heb het bakje opnieuw geschuurd en gespoten.


Mijn aandachtspunten 

Ik heb vele leermomenten gehad dit project maar een paar aandachtspunten springen er toch uit.

- Notaties van overleg punten en gesprekken
Afgelopen project heb ik een meerder punten besproken met de docenten. 
Het probleem is dat ik van die gesprekken geen notities of aantekeningen heb gemaakt, dus die kan in dan niet vastleggen in het verslag. 
Dit is een van de grootste aandachtspunten van mij voor de komende periode.

-Planning hanteren
In het begin van de periode ging het hanteren van de planning heel erg goed.
Richting het einde van de periode zwakte dit een beetje weg.

-Blog bijwerken
Tijdens dit project heeft mijn aandacht niet veel bij de blog gelegen.
Ik heb er tussentijds bijna niks opgezet en bijgehouden. 
Dit is ook een groot aandachtspunt voor mij.
Ik moet als iets af is het gelijk in een verslag vast leggen en op de blog posten.